به بهانه هفته منابع طبیعی:آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

رحیم میرعظیم

خبرنگار یزدفردا

بی آبی و خشکسالی موضوعی است که این روزها فکر کویرنشینان را به خود مشغول کرده است و اکثر اخبار نیز به این موضوع مهم مرتبط است ،درخبرها داشتیم:

کارشناس آبخیزداری ابرکوه در گفتگو با خبرنگاریزدفردا اظهار داشت: میزان آب باران جمع آوری شده در بند کاسه رود بواسطه بارندگی های بهمن ماه سال جاری، کفاف یکسال آب آشامیدنی ابرکوه را می دهد.

احمد اخلاقی افزود: با اختصاص بودجه و اجرای عملیات های آبخیزداری میتوان از هدر رفت روان آبها جلوگیری نمود.

و یا در خبرهای دیگری :

 مردم روستاهای شرق ابرکوه از کم آبی شدید رنج می برند و شغل اصلی آن ها که کشاورزی است به جهت کم آبی در معرض تهدید است.

  طرح انتقال آب بصیرون اقلید از فاصله 60 کیلومتری شهرستان ابرکوه با هزینه یکصد میلیارد ریال به بهره برداری رسید( تلاش عزیزان دست اندرکار در اجرای مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب قابل تقدیر است).

به گفته مسئولان منابع طبیعی شهرستان ابرکوه، آب بند کاسه رود، آبی پایدار است و هیچ مدعی ندارد و می توان به صورت پایدار در استفاده از آن، در جهت رفع مشکل کم آبی منطقه شرق ابرکوه که ذکر آن رفت برنامه ریزی نمود.

---البته خوشبختانه شنیده می شود که برخی از برنامه ها در جهت استفاده از این نعمت خدادادی در جریان است که امیدواریم دولت خدمتگزار با تسریع در این روند، از هدر رفت این منابع جلوگیری نماید.

آیا به نظر شما با مطالعه این اخبار و گزارشات، این ضرب المثل معروف در ذهن نقش نمی بندد که آّب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم؟

منظورم در این مطلب تنها این نکته بود که یادآوری نمایم متأسفانه با نگاهی به اطراف خود، بوضوح بسیاری از نعمات خدادادی را مشاهده می کنیم که قدر ناشناسی ما آن ها را به ورطه فراموشی سپرده است و تنها زمانی مایل به قدر دانی از آن ها هستیم که دیگر در کنارمان نباشند وحسرت نداشتن آن ها ما را زجر دهد.

نمونه آن ها را بواسطه قرار داشتن در هفته منابع طبیعی میتوان ، از دست رفتن جنگل ها و مراتع به بهانه توسعه و عدم جایگزینی مناسب این عرصه ها ذکر نمود.

در دیگر عرصه های زندگی نیز بوضوح میتوان نمونه های بارز دیگری را یافت که در این مجال فرصت یادآوری آن ها نیست.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا